اخبار عمومی

اصول نورپردازی نمای ساختمان

هدف از نورپردازی نما این است که ساختمان‌های ما را متحول کند، اشکال آنها را آشکار کند و به منظره و فضای بیرونی آنها ارزش دهد. با یک نورپردازی نمای خوب، زیبایی و جذابیت یک سازه می‌تواند افزایش پیدا کند. شخصیت، داستان و تاریخ ساختمان و محیط اطراف آن باید به‌طور کامل درک و مطالعه شود تا بتوان به یک هدف درست و مؤثر برای نورپردازی ساختمان رسید.
در نورپردازی نما حتما باید طراحان در ابتدا به این سوالات جواب دهند :
1.چه چیزی را روشن کنیم؟
2.چه زمانی باید روشن شود؟
3.چگونه و با چه چیزی روشن کنیم؟

بعد از پاسخ به سوالات بالا برای انتخاب ابزار روشنایی باید به ویژگیهای زیر توجه کرد:

*انتخاب درست دمای رنگ نور، شاخص رندر رنگ (CRI)و خروجی لومن منابع نور
*استفاده از IP دارای رتبه‌بندی و نیاز به نگهداری و نصب آسان محصولات
*انتخاب زاویه مناسب پرتو و هدایت صحیح وسایل
*به‌حداقل‌رساندن انتشار نور آبی
*انتخاب وسایل سازگار با نما
*استفاده از راه‌حل‌های روشنایی کم‌مصرف
*به‌حداقل‌رساندن تابش خیره‌کننده و کنترل سایه‌ها و روشنایی
*بررسی چگونگی تأثیر ساختمان بر نمای شهر
*هماهنگی نورپردازی ساختمان با محیط نزدیک آن
*احترام به طبیعت و محیط ساختمان
*انطباق با استانداردهای بین‌المللی

 

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان :

1.چراغ زمینی یا چراغ دفنی
یکی از چراغ‌های پرکاربرد در نورپردازی، چراغ‌های دفنی است. چراغ‌های دفنی نور را به صورت هاله‌ای از نور به اجسام تابانده و باعث ایجاد سایه روشن‌های زیبایی می‌شوند.
از چراغ‌های دفنی برای نورپردازی حیاط ، فضاهای عمومی، نمای ساختمان و حتی فضاهای داخلی استفاده می‌شود. این چراغ‌ها در زمین قرار می‌گیرند و برای برجسته کردن محیط به کار می‌روند.با توجه به موقعیت قرارگیری آنها، در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و ضدخش و خمیدگی هستند. (IP65)

2.چراغ‌های ‌وال‌واشر و پرژکتور
یکی از پرکاربردترین چراغ‌های نورپردازی نمای ساختمان، چراغ‌های ‌وال‌واشر است که برای نورپردازی دیوارهای صاف استفاده می‌شوند. ‌وال‌واشر را می‌توان از کنارهم قرار گرفتن تعدادی لامپ کوچک ایجاد کرد. چراغ‌های ‌وال‌واشر نور یکنواخت طولی ایجاد می‌کنند. این خاصیت چراغ‌های ‌وال‌واشر در نورپردازی ساختمان‌های مرتفع بسیار به کار می‌آید؛ البته میزان پرتاب نور در انواع مختلف آن متفاوت است و با توجه به نیاز پروژه تعیین می‌شود. جهت و زاویه تابش نور در این چراغ‌ها قابل کنترل است. به علت توان مصرفی پایین چراغ‌های ‌وال‌واشر ، در مصرف برق صرفه جویی می‌شود. این چراغ‌ها در برابر شرایط جوی، رطوبت و ضربه مقاوم هستند.

 

 

3.ریسه نئون فلکسی یا نوارهای خطی
همانطور که گفته شد ریسه نئون فلکسی نوعی ریسه ال ای دی است و در زیر مجموعه چراغ های خطی طبقه بندی می شود، که جهت نورپردازی تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد.
نئون فلکسی با ولتاژ 220 تا 230 ولت کار می کند و توان مصرفی این ریسه در هر متر10وات است. محدوده دمای کارکرد ریسه نئون فلکسی از C°20 – تا C°40 + بوده و طول عمر آن 25000 ساعت است. این ریسه های نوری دارای پوشش پی وی سی (PVC) فلکسی است و این پوشش به گونه ای است که تاثیری بر شدت نور نمی گذارد.
و قابلیت برش در یک متر و نیم متر دارد .همانطور که گفته شد این ریسه ها دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و به راحتی به فرم های منحنی و یا زاویه دار تغییر شکل می دهند.
از این ریسه ها در نمای خارجی ساختمان ها به طور گسترده استفاده می شود. حتما در سطح شهر ساختمان هایی را دیده اید که در هنگام شب بر روی ستون ها، زیر پنجره ها و قسمت های مختلف نمای بیرونی خود، نورپردازی های خطی را دارند. یکی از راه هایی که برای این نوع نورپردازی می توان از آن استفاده کرد، نئون فلکسی است. ریسه نئون فلکسی نور قابل توجهی را ایجاد کرده و چون در رنگ های مختلف ساخته می شود، محدوده کاربردی خود را افزایش داده است.
راغ های ال ای دی فلکسی دارای فلزات سنگین نیستند و برای محیط زیست امن تر می باشند. اما نئون های سنتی ، از جیوه ساخته شده و گازهای سمی تولید می کند و برای تنفس بسیار خطرناک است.

در پایان ساختمان‌های ایستا یا پویا و روشن، منظره و شخصیت شبانه شهرهای ما را ایجاد می‌کنند. ساختمان‌هایی که به طور خلاقانه و آگاهانه نورپردازی شده‌اند می‌توانند به عناصر
باارزش محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، تبدیل شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *