دکوراتیو

اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی ساختمان

توجه کامل به اصول نورپردازی و اجرای صحیح آن، بسیار پر اهمیت است به طوری که اگر این اصول رعایت نشده و در طراحی دکوراسیون داخلی لحاظ نشوند ممکن است نورپردازی نتواند آن طور که لازم است تاثیرگذار بوده و کارایی داشته باشد.

انتخاب نورپردازی متناسب با کارایی فضا مشخص کردن این موضوع که فضای مورد نظر برای نورپردازی، چه کاربردی خواهد داشت، در انتخاب نوع نورپردازی بسیار تاثیرگذار است و از اصول مهم در نورپردازی ساختمان است.

برای اینکه اهمیت این موضوع روشن شود می توان نورپردازی اتاق کار را با نورپردازی اتاق خواب مقایسه کرد. در اتاق کار به نور زیادی نیاز است تا روشنایی کافی ایجاد شده و در انجام کارها مشکلی به وجود نیاید. علاوه بر این در برخی بخش های اتاق ممکن است نورپردازی تاکیدی یا وظیفه ای به صورت متمرکز انجام شود تا فضای مناسبی برای مطالعه و انجام کارهای دیگر مهیا شود. در این اتاق، شاید نیاز به استفاده از نورهای رنگی و طرح های خاصی نباشد. اما در مورد اتاق خواب بیشتر سبکی از نورپردازی برای اجرا انتخاب می شود که آرامش بیشتری را ایجاد کند. معمولا از لامپ های با رنگ ملایم و با شدت نور کمتر استفاده می گردد.

دفتر کار یکی از محیط‌هایی است که وقت زیادی را در آن سپری می‌کنید و نور و دکوراسیون این محیط خیلی در روحیه شما تاثیر گذار است برای مثال اگر نور دفتر کار شما کم باشد کارمند و دیگران وقتی وارد اتاق شما  می‌شوند احساس خستگی و خواب‌ آلودگی در آنها به وجود می‌آید. برعکس اگر نور بسیار زیاد باشد باعث می‌شود که بعد از ورود چشمای خود را ببندند تا بلکه بعد از باز کردن آنها نور چشمان‌شان را اذیت نکند. بنابراین نور خوب در خلق و خوی ما تاثیر زیادی دارد.

گر بخواهیم بر اساس این قانون میزان نور در دفتر کار را بررسی کنیم، میزان نوری که یک دفتر کار نیاز دارد ۵۰۰ لومن در هر متر مربع است.

لامپ مناسب محل کار لامپ ال ای دی می‌باشد. مانند دیگر محیط‌های کاری، اما لامپ‌های هالوژنی و سیمابی نیز رایج است. ولی لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های دیگر روشنی قابل قبولی را دارا هستند. حالا چرا لامپ‌های ال ای دی نسبت به دیگر لامپ‌ها امتیاز بالاتری دارند:

 

۱-لامپ‌های ال ای دی طول عمر بیشتری دارند.

۲-لامپ‌های ال ای دی انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

۳-  ال ای دی اشعه مادوم قرمز منتشر نمی‌کنند.

۴- برای افرادی که میگرن دارند بی ضرر است.

۵-لامپ‌های ال ای دی را با توجه به فصل نورشان را می‌توان کم و یا زیاد کرد.

۶- تداخلی در خواب ایجاد نمی‌کند.

رنگ و دمای  نور محیط کار تاثیر بالایی را در رفتار شما دارد. نورهایی با رنگ نارنجی و یا زرد تاثیر بالایی را در روحیه افراد دارند. در حالی که نورهای سرد باعث می‌شوند که فرد سرحال باشد و برای محل کار انتخاب بهتری می‌باشند.

لامپ‌های ال ای دی نورهای سرد سفید و آبی را دارند و آنها را به عنوان بهترین روشنایی محل کار می‌توان نام برد.  (cct 5000 -6500) این لامپ به شما این امکان را می‌دهد که دما و رنگ را تغییر دهید.

برای هر محیط از محل کار وجود تسک لاتینگ الزامی است. در هر قسمت از شرکت بهتر است که یک چراغ مطالعه وجود داشته باشد، با قابلیت تنظیم ساده که ۵۰۰ لومن نور را تولید کند.

میزان روشنایی لامپ‌ها و دمای رنگ نور در نورپردازی اتاق خواب بسیار مهم میباشد .
دما رابطه مستقیمی با رنگ نور لامپ دارد، که اغلب ما در هنگام خرید آن‌ها را به رنگ نور آفتابی، صدفی و مهتابی می‌شناسیم.


لامپ‌های آفتابی دارای رنگ زرد ملایم هستند، که احساس آرامش را به انسان انتقال می‌دهند؛ لامپ‌های صدفی نور سفیدتری دارند، که حس انرژی را در انسان ایجاد می‌کنند و لامپ‌های مهتابی دارای رنگ آبی و سفید هستند که نور آن‌ها شبیه به روشنایی نیم روز است و برای استفاده در فضاهای کاری بسیار مناسب می‌باشند.
روش مناسب نورپردازی اتاق خواب چیست؟
یکی از بهترین روش‌های نورپردازی در اتاق خواب، ایجاد لایه‌های نوری است. در این روش سه لایه نور محیطی، وظیفه‌ای و تاکیدی را باید در اتاق خواب ایجاد کنید.

ایجاد لایه نور محیطی در اتاق خواب
به دلیل گستردگی کارهایی که دراتاق خواب صورت می‌گیرد، نیاز به سطحی از نور در آن دارد، تا تمام فعالیت‌های عمومی درون آن به راحتی و در تمام طول شبانه روز انجام گیرد؛ پس می‌توان با توجه به میزان نور طبیعی که اتاق خواب دریافت می‌کند، از منابع روشنایی استفاده کنید.
اندازه اتاق خوابتان بر تعداد و نوع منابع روشنایی تاثیر دارد. برای اتاق خواب‌ها بهتر است از لامپ‌هایی به رنگ آفتابی استفاده کنید؛ همچنین وسایل روشنایی زیر نیز، برای تامین نور محیطی اتاق خواب مناسب می‌باشند.
منابع نورپردازی نصب شده در مرکز سقف اتاق خواب لوستر یا آویز که در مرکز سقف اتاق خواب نصب می‌شوند، همه نور را در تمام اتاق خواب پخش می‌کنند. برای کنترل میزان نور در ساعات مختلف روز، می‌توان لوستر یا آویز را به سوئیچ دیمر متصل کرد.

چراغ‌های سقفی برای نورپردازی اتاق خواب
چراغ‌های سقفی را می توان به جای لوستر یا آویز و یا در کنار این دو به کار برد.
آباژور ایستاده برای اتاق خواب
آباژور ایستاده برای روشنایی محیطی اتاق خواب بسیار مناسب است؛ همچنین می‌توان از آن در کنار نورپردازی سقفی نیز استفاده کرد.

چراغ دیوارکوب برای نورپردازی اتاق خواب
چراغ دیوارکوب را نیز می‌توان در کنار منابع روشنایی دیگر برای نور محیطی اتاق خواب استفاده کرد.

ایجاد لایه نور وظیفه‌ای در نورپردازی اتاق خواب
در اتاق خواب ها فعالیت هایی از قبیل خواب، کار، آرایش کردن و…. انجام می شود . به همین دلیل با ایجاد لایه نور وظیفه ای برای هر یک از این فعالیت ها، به انجام آن ها کمک می کنید.

نورپردازی فضا آرایشی در اتاق خواب
نصب چراغ دیوارکوب در بالا میز آرایش، موجب از بین رفتن سایه‌های آزاردهنده می‌شود؛ البته این چراغ‌ها را در دو طرف آینه نیز می‌توان نصب کرد، یا می‌توان آینه‌های مخصوص آرایشی خریداری کرد. آینه‌های مخصوص آرایشی به گونه‌ای طراحی
شده‌اند تا نور را از همه جهت‌ها به صورت بتابانند.
برای این کار لامپ مهتابی با شاخص نمود رنگ ( CRI ) بالا که معیاری برای تشخیص میزان کیفیت نور است خریداری کنید، تا بتوانید جواهرات و لوازم تزئینی خود را به خوبی با لباس‌هایتان ست و هماهنگ کنید.

نورپردازی کنار تخت در اتاق خواب
نورپردازی کنار تخت برای مطالعه کتاب استفاده می‌شود. دقت کنید که از لامپ‌های آبی رنگ نباید برای کنار تخت استفاده کرد، تا خللی در خوابتان ایجاد نکند؛ برای این کار لامپ‌های آفتابی با میزان روشنایی ۱۰۰ لومن برای منبع روشنایی کنار مناسب هستند.

برای استفاده‌های دیگر از نور کنار تخت آن را به کنترل دیمر مجهز کنید، تا بتوانید میزان روشنایی را کاهش یا افزایش دهید؛ همچنین دقت داشته کنید منابع روشنایی کنار تخت را به نحوی قرار دهید که هنگام مطالعه نور به صورت مستقیم به چشم شما نتابد. برای آباژورهای کنار تخت از کلاهک‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید؛ زیرا کلاهک‌های تیره، مانع عبور نور مناسب می‌شود.

در اتاق خواب های کوچک می‌توان چراغ‌های آویز را به عنوان منبع روشنایی کنار تخت به کار برد؛ البته دقت کنید که اگر این آویزها حباب ساده دارند، طوری آن‌ها را نصب کنید که در هنگام مطالعه بالاتر از چشمتان باشد و موجب آزار چشمتان نشود.
بهتر است کلید این آویزها نزدیک تخت باشد تا خاموش و روشن کردن آن برایتان راحت باشد.

نورپردازی کمدهای لباس اتاق خواب
نورپردازی کمدهای لباس موجب می‌شود که به راحتی لباس‌ها را ببینید و انتخاب کنید. لامپ‌های مهتابی را در بالا کمد نصب کنید تا نور را به سمت پایین ساطع کنند و داخل کمد روشن شود؛ برای این کار ریسه‌های شلنگی ال ای دی گزینه بسیار مناسبی می‌باشند.

ایجاد لایه نور تاکیدی در اتاق خواب
نور تاکیدی جهت برجسته کردن و به چشم آوردن عناصر دکوری کاربرد دارد. نور تاکیدی جنبه تزئینی دارد و فضا اتاق خواب را آرامش‌بخش و رمانتیک می‌کند؛ همچنین این نوع نورپردازی باعث بزرگ‌تر و متعادل به نظر رسیدن اتاق خواب می‌شود.

و در آخر مورد مهم صرفه جویی در مصرف برق

رعایت مصرف انرژی و برق در نورپردازی مسئله ای است که نباید نادیده گرفته شود چرا که در دنیای امروز با توجه به اهمیت جهانی صرفه جویی در مصرف انرژی، وسایل و لوازمی بیشتر مورد توجه هستند و استفاده می شوند

که جز رده بندی کم انرژی قرار گرفته و کارایی آن ها به صورت بهینه باشد. ابزار و لوازمی مثل انواع لامپ ها که برای نورپردازی در ساختمان استفاده می شوند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. و این یکی از اصول نورپردازی داخلی ساختمان

به شمار می رود. خوشبختانه امروزه با استفاده از انواع لامپ های هالوژن و LED مثل SMD و COB که جز لامپ های کم مصرف، با طول عمر زیادی هستند می توان به اندازه ی مطلوب نورپردازی را قوی انجام داد و از تعداد لامپ های بیشتری

استفاده کرد در حالی که نگران مصرف بیش از اندازه ی برق و افزایش هزینه ها نبود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *